BELASTINGVOORDEEL KERKELIJKE BIJDRAGE BELASTINGVOORDEEL KERKELIJKE BIJDRAGE
Volledig fiscaal aftrekbaar maken van uw kerkelijke bijdrage
Het is mogelijk om uw kerkelijke bijdrage geheel aftrekbaar te maken voor de inkomstenbelasting . Uw kerkelijke bijdrage is op dit moment slechts gedeeltelijk aftrekbaar voor de inkomstenbelasting; er is namelijk  een drempel van één procent van uw drempelinkomen (is verzamelinkomen minus een aantal aftrekposten) die niet voor belastingaftrek in aanmerking komt.
Door uw kerkelijke bijdrage om te zetten naar een           periodieke gift komt deze drempel te vervallen en is uw bijdrage vanaf de eerste euro geheel aftrekbaar. Het belastingvoordeel kan afhankelijk van inkomen en hoogte van uw bijdrage al snel oplopen tot 40 procent en meer.                    Deze periodieke gift heeft een looptijd van minimaal 5 jaar. De verplichting stopt bij onverhoopt overlijden. Ook als uw (financiële) situatie sterk verandert als gevolg van bijvoorbeeld werkloosheid of overlijden van uw partner kan de verplichting vervallen.
Sinds 1 januari 2014 hoeft de periodieke gift niet meer vastgelegd te worden bij de notaris maar kan dit via een normale overeenkomst. Wij willen daarvoor de overeenkomst gebruiken zoals die door de landelijke kerk (PKN) ter beschikking is gesteld. Bij een eventuele verhuizing binnen de afgesproken periode gaat de belastingaftrek gewoon mee naar uw nieuwe gemeente.
De overeenkomst van PKN lijkt als twee druppels water op die van de belastingdienst. Deze is te vinden op de site van de belastingdienst onder het kopje ‘privé’ en daarna de zoekopdracht ‘periodieke gift’ uit laten voeren. U vindt daar ook meer informatie over de aftrekbaarheid van (periodieke) giften. Onze gemeente heeft als onderdeel van PKN de ANBI status.
U zou het belastingvoordeel ten goede kunnen laten komen aan onze gemeente  door uw gebruikelijke gift wat te verhogen, terwijl u dit persoonlijk- vanwege volledige fiscale aftrekbaarheid- niet meer hoeft te kosten. Wij zouden u hier erg dankbaar voor zijn en bevelen deze mogelijkheid dan ook van harte bij u aan.
Hebt u belangstelling voor het geheel fiscaal aftrekbaar maken van uw kerkelijke bijdrage middels een periodieke gift dan kunt u hiervoor contact opnemen met de kerkrentmeester in uw wijk.

Namens de Kerkenraad,
 Het College van kerkrentmeesters