Protestantse Kerk in Nederland
Protestantse gemeente te Wichmond
 
 
Vanuit de pastorie Vanuit de pastorie
Op vrijdag 17 februari gaat ons projectkoortje weer oefenen.  Ik heb mooie liederen uitgekozen, met het oog op de avondmaalsviering van zondag 19 februari, en ook op de eredienst van 5 maart, de eerste zondag van de veertigdagentijd.  Ten eerste, voor zondag 19 februari, heb ik psalm 19 gekozen.  Naar mijn gevoel, een van de mooiste die er in een eredienst gezongen kan worden, en vooral in onze prachtige Waterstaatskerk als de zon ’s ochtends schuin door de grote ramen in de zuidmuur schijnt: God heeft de tent gemaakt, waarin de zon ontwaakt fier als een bruidegom, die blinkend van gewaad  het bruidsvertrek verlaat en licht verspreidt alom. Zo, vrolijk als een held  die tot de zege snelt, roept hij de nieuwe morgen; hij trekt zijn glanzend spoor  de ganse hemel door: zijn gloed laat niets verborgen..   De zon roept de nieuwe morgen en hij roept ook u en mij tot de lofprijzing in Gods huis.  Vervolgens prijst de psalmist met even veel passie de wet van God aan:  “Volmaakt is ’s Heren wet, die ons verkwikt en redt, waarbij de ziel herleeft.”  Wat moeten we ons daarbij voorstellen – ’s Heren wet?  De liefde die we uitmoeten dragen naar Hem en naar onze naaste? Zo heeft Jezus de wet van God wel samengevat.  Maar dat kan wat vaag blijven.  In de verhouding met God wens ik persoonlijk toch wel wat regels. Zoals bijvoorbeeld de regel om twee keer daags mezelf terug te trekken, de Bijbel te lezen en een tijd bij God te zijn.  Vaak put ik daar verkwikking en ook redding uit – redding uit de somberheid die wel eens toe kan slaan. De ziel herleeft.  Zingen hoort daar ook bij.  “Zing mijn ziel tot God de Heere...”. Vanuit de zestiende-eeuwse kerk van Calvijn te Genève zijn er wonderschone psalmmelodieën naar ons overgewaaid.  Psalm 19 is daar een van. Het zingen van de psalm herstelt de moed. Moed moet je wel hebben in deze tijd, wil je de praktijk van het geloof volhouden. 
                Een ander geestelijk lied wat mij wonderbaarlijk opbeurt is “Door de nacht van strijd en zorgen”, lied 801 in ons nieuwe liedboek. We gaan het zingen op 5 maart. De tekst is van de Deen Bernhard Severin Ingemann (1789-1862), en ik hou van de oorspronkelijke Deense titel: “Igjennem nat og traengsel.”  Traengsel – ik ken geen Deens, maar daarin hoor ik drang - de thlipsis (het nieuwtestamentisch Griekse woord) waar Jezus het over had: “In de wereld zult u thlipsis ervaren” - drang, benauwdheid - “maar heb vertrouwen, ik heb de wereld overwonnen” (Johannes 16:33).  We gaan het lied oefenen op een melodie die geschreven is door de Engelse componist Martin Shaw (1875-1958).  Die melodie heet Marching.  Het is zeer geschikt voor de maand maart (in het Engels March). Ja, want in maart moeten we flink doormarcheren, door de nacht van strijd en zorgen, op weg naar Pasen, door de tijd heen van bidden en vasten, veel zingend, de psalmen, de liederen - al zingend op naar het grote feest. 
 
terug
 
 
 
 

Kerkdienst
datum en tijdstip 21-04-2024 om 10.00 uur
Dienst met Steenderen in Wichmond

Kinderactiviteit: Mariko Heuvelink
meer details

Kerkdienst
datum en tijdstip 28-04-2024 om 10.00 uur
Kinderactiviteit: Andrea Kasteleijn
meer details

 
koffieochtenden
1e en 3e dinsdag van de maand om 10.00 uur koffiedrinken in Withmundi (achter de kerk)
 
 
Protestantsekerk.net is een samenwerking tussen de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland en Human Content Mediaproducties B.V.