Ludger Luther Liefde Ludger Luther Liefde
Dit jaar, op 31 oktober 2017, is het 500 jaar geleden dat Luther zijn 95 stellingen op de deur van de kerk in Wittenberg, Duitsland, bevestigde. Daarom is 2017 betiteld als Lutherjaar.
De stellingen waren een aanklacht tegen de aflaathandel van de katholieke kerk. Luther betoogde dat er inhoudelijk over Bijbel en godsdienst moest worden gesproken. En de kerk hoorde meer te zijn dan een kerk van uitsluitend rituelen. Uiteindelijk heeft deze aanklacht van Luther geleid tot een kerkscheuring.
In overleg met de katholieke kerk in Vierakker is het idee ontstaan om gezamenlijk een musical over dit onderwerp op te voeren.
Tim Wiersum heeft de musical geschreven. Het oecumenische koor,  o.l.v. de heer Ron Holtslag, zal de koorzang verzorgen.
Het verhaal speelt zich af in 1916-1917 in Wichmond en Vierakker, agrarisch gebied met een kleine dorpskern en een levendige middenstand. De scheidslijn van het geloof fungeert als grens in een boerengemeenschap. In de musical wordt met een knipoog en veel humor naar een verzuilde samenleving gekeken. Omdat aan katholieke kant Ludger als symboolfiguur fungeert en het bovendien dit jaar 1275 jaar geleden is dat hij in onze streek het christelijk geloof bracht, speelt ook Ludger, met al zijn ganzen!,  een rol in het verhaal. En natuurlijk …..veel verwikkelingen en misverstanden  maar ……..eind goed, al goed.
De  werkgroep bestaat uit Ben Hiddink, Margreet Gründemann, Tim Wiersum en Joke Kamphuis.
De volgende data hebben we al afgesproken: opvoering op zaterdagavond 28 oktober en zondagmiddag 29 oktober 2017. In het Ludgerusgebouw in Vierakker. Op dit moment zijn we druk bezig om allerlei deelgroepen bezet te krijgen. Binnenkort beginnen we al met het oefenen van de toneelrollen. We houden jullie op de hoogte!

Hartelijke groet van Ben, Margreet, Tim en  Joke.