Sindeye, thuis van Insa, Antje en de hele “elastieke” familie in Senegal Sindeye, thuis van Insa, Antje en de hele “elastieke” familie in Senegal
Onlangs heeft de Diakonie 500 euro geschonken aan een kleinschalig project waarbij ook Bennie Hartemink betrokken is. Hieronder leest u het verhaal geschreven door Antje ten Haaf.

Sindeye betekent thuis in het Diola (een veel gesproken taal in het zuiden van Senegal). Het Senegalese thuis van ons, broers, nichtjes, neefjes en mensen die een tijdje of lang bij ons wonen. En het thuis van vrienden en gasten die bij ons logeren.
Wat Sindeye zou worden wisten Insa en ik niet toen we er mee begonnen. Er was een stuk grond dat Insa van zijn vader had gekregen. Langzaam hebben we Sindeye opgebouwd. Het is niet groot of groots. Dat zal het ook nooit worden. Commercieel waarschijnlijk ook niet. De grootste delen van het jaar wonen en werken wij in Nederland. Met Sindeye willen we bijdragen aan de ontmoeting tussen hier en daar en aan het leven van mensen dichtbij ons.  Een mooie plek met beweging en hoop.

Sindeye en haar mensen hebben al thuis mogen zijn voor studenten in een tussenjaar, stagiaires van ROC’s, trainees van Alliander voor zonne-energieprojecten, familie, vrienden, collega’s en gasten die zijn komen bouwen, schilderen, beeldhouwen, rusten, er gewoon lekker zijn, genieten van alle ontmoetingen en een heel mooi stukje Senegal. Een dochter van een vriendin schreef:  “Toen ik aankwam verscheen er een glimlach op mijn gezicht en ik zei volgens mij verdwijnt die niet meer. Dat klopte. Ik werd opgenomen in het Afrikaanse leven met alle kleuren en glimlachen die het land rijk is”. Met collega’s en hun kinderen hebben we samen een huis gebouwd voor een zus van Insa en haar kinderen. William, collega en een hele goede vriend schreef toen: “We kwamen hier om te helpen en eigenlijk hebben de ontmoetingen en ervaringen ons vooral geholpen.”  Ruim een jaar geleden kwam William met de Warnsveldse Boys naar Sindeye. We hebben enorm veel  plezier gehad met het voetballen en het bouwen van een huisje voor Zaccharia, een broer van Insa. Een van de Warnsveldse boys is Bennie Hartemink. Zijn verhaal heeft al eens in De Stentor gestaan.

Bennie is nog een keer bij ons geweest en toen hebben we gesproken over het aanbod van de Diakonie om  bij te dragen aan de ondersteuning van een gezin of kinderen. Wij hadden net weer een neef van Insa in huis genomen. Ismaela, een hele leuke en intelligente jongen die helder heeft waar hij voor wil studeren. Hij wil monteur worden van grote voertuigen. We hebben een opleiding gevonden waarbij theorie en praktijk gecombineerd worden en die een redelijke kans op werk biedt. Het is een driejarige opleiding die niet door de staat wordt gefinancierd. Om Ismaela wel de kans te geven, hebben wij hem ingeschreven en de eerste twee maanden (januari en februari) schoolgeld betaald in de hoop dat er meer steun zou komen. We betalen al een aantal opleidingen en steunen familieleden en dat houden we niet eindeloos vol. Wij zouden het heel fijn vinden om de steun van jullie te gebruiken als bijdrage aan de opleiding van Ismaela. De maandelijkse kosten zijn 75,-.
Door de vraag van Bennie en jullie aanbod, denken wij er aan een stichting op te richten met als doel jongeren een goede opleiding te bieden. En zo ook deze nichtjes en hopelijk nog veel meer jongeren een goede vervolgopleiding te geven. Wij gaan dan met hen op zoek naar een opleiding, betalen het schoolgeld en sommigen van hen zullen bij ons komen wonen. Niet meer maar ook niet minder dan dat. De bijdragen worden geheel gebruikt voor het schoolgeld. De stichting is er nog niet, maar de bijdrage van de Diakonie al wel. Heel veel dank daarvoor!