Vacature kerkelijk werker 2024 Vacature kerkelijk werker 2024

Welkom op de site van de protestantse gemeente te Wichmond.

Diensten Bekijken Diensten Bekijken

Uitzending Live bekijken   >      Uitzending  terugkijken   >

QR code voor Giften / Collecte Protestantse Gemeente Wichmond

PKN kerk Wichmond

Tijdens de kerkdienst is er iedere zondag (behalve in de zomervakantie) voor kinderen een activiteit in Withmundi (zaal achter in het gebouw):  een Bijbelverhaal met verwerking (tekening inkleuren, knutselactiviteit, puzzel enz.).  Kinderen maken het begin van de kerkdienst mee (aanvangstijd 10 uur) en gaan dan met hun lantaarn onder begeleiding van een van onze leidsters naar Withmundi.  Kinderen komen met de leidster voor de Zegen aan het eind van de dienst (tegen 11 uur) terug in de kerk.  Na de dienst is er koffie drinken en limonade en een koekje voor de kinderen.  Ouders hoeven niet lid te zijn van de kerk.  Iedereen is welkom.  Probeer het een keer om te zien of je het leuk vindt!

Historie kerkelijke gemeente in Wichmond Historie kerkelijke gemeente in Wichmond

De Protestantse gemeente te Wichmond is de voortzetting van de eerste kerkgemeente die Sint Ludger aan de IJssel in Wichmond begon. Het werd zijn uitgangspunt voor het Christelijk zendingswerk in deze regio. De vroegst bekende vermelding - Withmundi - stamt al uit 794. Daarmee is dit het oudste kerkdorp in de Graafschap. De oorspronkelijke nederzetting verdween met het godshuis van Ludger tijdens de 80-jarige Oorlog. Daarna ging men gewoonlijk naar de dichtstbijzijnde kerk in de buurdorpen. De tegenwoordige kerk en pastorie werden net na het midden van de 19e eeuw gebouwd voor de Nederlands Hervormde gemeente, die toen door de bewoners in de omtrek werd gesticht. Daaromheen groeide het huidige kerkdorp Wichmond. Achter de kerk bevindt zich gebouw Withmundi dat voor kerkelijke en maatschappelijke activiteiten wordt gebruikt, van jeugdwerk tot zangvereniging en de oecumenische vrouwengroep, maar bijvoorbeeld ook bij uitvaarten. Kerk en pastorie zijn samen een gemeentelijk monument (Gemeente Bronckhorst). Het Knipscheerorgel (1867) is rijksmonument. Onze kerkgemeente behoort al vanaf het begin tot de Protestantse Kerk in Nederland. Sinds 7 maart 2011 blijkt dat ook uit de nieuwe naam: Protestantse gemeente te Wichmond.