Vanuit de pastorie. Vanuit de pastorie.
Als u dit leest zijn we al een eind de decembermaand in. December, de laatste maand van het jaar.  Het is meestal een drukke maand, met veel gezellige samenkomsten en feesten.  Dat hebben we wel nodig, anders zou het misschien een wat sombere maand zijn, met korte dagen, lange nachten en buiten kou.  Toch vind ik dat we in Advent ook iets van de eenzaamheid van Johannes de Doper moeten ervaren. Johannes de Doper, in de woestijn, ver van de bewoonde wereld, ver van paleizen en markten en winkels en restaurants. Hij eet daar weinig - sprinkhanen en wat wilde honing.  Hij heft zijn stem: ‘Maak recht de weg des heren!’ Velen trekken naar hem uit en laten zich dopen. Ze willen van hun zonden af en schoon schip maken.  Hij biedt een nieuw begin, daar in de woestijn.  Kunnen wij die beweging vandaag ook maken?  Het zou betekenen jezelf wat terugtrekken in deze tijd, de stilte opzoeken, misschien wat vasten.  Misschien helpt het ook een goed boek mee te nemen op die reis door Advent, die reis naar kerst, via de leegte van de woestijn.  Een boek over het geloof?  In de pastorie hebben we een boekenkast in een van de kamers waar we koffie drinken.  Misschien is het een idee om daar eens te kijken, om te zien of daar voor deze tijd van Advent iets ligt wat tot verfrissing van geloof kan leiden?