Boekenproject Tanzania Boekenproject Tanzania
In een eerder nummer van Wichmonds Kerkleven en ook in de dienst op eerste Pinksterdag heb ik al iets verteld over mijn werk en verblijf in Lindi Tanzania in 2015 en 2016. Het was een inspirerende en boeiende periode en met veel voldoening kijk ik daarop terug. Inmiddels ben ik weer volop aan het werk in Nederland maar Tanzania laat je niet los. Ik heb heel veel scholen bezocht en gezien hoe groot de noodzaak is voor onderwijsverbetering.  Het onderwijs is bedroevend en er zijn nauwelijks materialen en middelen. Weinig stoelen of banken, geen schriftjes, laat staan leesboeken. Kinderen lezen niet en zeker voor plezier. Kinderen in Tanzania worden onderwezen in de taal Kiswahili, maar krijgen ook Engels. De voertaal in het voortgezet onderwijs is Engels. Veel kinderen gaan niet naar het voortgezet onderwijs omdat hun Engels zo zwak is. Ik wilde meer doen voor de kinderen van scholen in de regio waar ik gewerkt heb en heb met aantal lokale vertegenwoordigers een plan gemaakt om samen met een aantal basisscholen een boekencarroussel te zetten.
Van de Stichting Read to Grow in Nederland hebben we 8000 gebruikte Engelstalige kinderboeken gekregen. De protestantse kerkgemeenschap Wichmond   heeft € 1000 gedoneerd. Met deze hulp zijn de boeken op drie pallets  (5.5 m3!) in april verscheept en op 16 juni in Dar es Salaam gearriveerd. Een goede kennis die in Lindi een cassaveplantage opzet heeft de boeken ve rvoerd van de haven naar Lindi. Op 9 juli ben ik met een vriend naar Dar es Salaam gevlogen en van daaruit met de bus naar Lindi gegaan. Het was fijn om alle vrienden en kennissen daar weer te ontmoeten. We hebben in die twee weken de boeken gecodeerd, verdeeld over 30 grote houten kisten. Die zijn door een lokale timmerman gemaakt.  In de tweede week hebben we voor de leerkrachten en directeuren van de scholen  een  workshop verzorgd over leesbevordering. Op iedere school is een van de leerkrachten verantwoordelijk voor de uitgifte en inname van de boeken. De leerkracht houdt een simpele registratie bij en is verantwoordelijk voor de conditie van de boeken. Jaarlijks wisselt de collectie en een districtsvertegenwoordiger ruilt de collectie (leeskisten)met die van een andere school en zo vormen alle leeskisten een leescarroussel. Kinderen kunnen weer boeken kiezen uit een nieuwe voortrad. Zo worden de boeken optimaal gebruikt en is er volop keuze.
We hebben vervolgens de kisten op een feestelijke manier overgedragen aan de scholen. Het was prachtig om te zien hoe enthousiast de dorpsgemeenschap en de kinderen reageerden op zien van de boeken. Ik heb nog wekelijks contact met Tanzania en hoor hoe geslaagd dit project is. Ik ben heel blij dat dit – mede dankzij de hulp van de onze lokale kerkgemeenschap – zo goed verlopen is . Dank voor uw bijdrage aan dit kleinschalig stukje ontwikkelingshulp.

Jan Rensink