Het Marcus Theater. Een samenwerking tussen de kerk van Wichmond, Vierakker en Vorden. Het Marcus Theater. Een samenwerking tussen de kerk van Wichmond, Vierakker en Vorden.
Het Marcus-evangelie als toneeluitvoering.
In ongeveer 90 minuten willen we het complete Marcus evangelie laten zien op een eenvoudige manier, zonder rekwisieten, kostuums, met spelers zonder toneelervaring en op een rond toneel.
We hebben een video gemaakt die een indruk geeft van deze theatervorm.
Deze uitvoering geeft een bijzondere kijk op het leven en sterven van Jezus en zijn opstanding. De spelers, en ook de toeschouwers worden meegenomen in de geschiedenis en worden door deze beleving geconfronteerd met de kernwaarden van het christelijke geloof. Daarbij geeft het toneel een kans om het woord van God uit te dragen.

Voorbereiding
Op 24 maart, zes weken voor de uitvoering, komt regisseur Dorothea Setzer hier om kennis te maken met de spelersgroep, de rollen te verdelen en uitleg te geven. Er zijn 8 mannelijke en 7 vrouwelijke spelers nodig. Iedereen kan meespelen. De minimumleeftijd is 15 jaar, maar het wordt als positief gezien als de groep qua leeftijd gemengd is. Degene die Jezus speelt krijgt van de regisseur aan het begin een tekst die hij van buiten moet leren.
Er is een boek van Andrew Page over het Marcus Experiment.  Dat boek geeft een goede indeling in de structuur van het Evangelie van Marcus weer. Deze structuur wordt gebruikt als inhoudelijke basis voor het theaterstuk. De groep van toneelspelers bereid zich aan de hand van dit boek voor op de uitvoering.
Elke speler moet de structuur en de volgorde van het Marcus Evangelie uit het hoofd leren. Dat is niet erg moeilijk omdat de tekst voor de uitvoering niet vastligt. Wel moeten de spelers elke dag zo’n 15 minuten de Bijbeltekst doornemen.
In het repetitieweekeind zal, met deze structuur in het hoofd, intensief gerepeteerd worden onder leiding van de regisseur. De regisseur laat de speler de ruimte om te improviseren.

Repetities
Op donderdag 11 mei wordt om 18.00 uur begonnen met een gezamenlijke maaltijd en aansluitend wordt tot 22.30 uur gerepeteerd.
Op Vrijdag 12 mei is de tweede repetitie van 18.30 uur tot 22.30 uur
Op zaterdag 13 mei wordt de hele dag gerepeteerd (van 10.00 uur tot 20.00 uur).

Uitvoeringen
Op zondag 14 mei is de generale repetitie om 16.30 uur en dan om 20.00 uur de eerste uitvoering (in Wichmond).
Op maandag 15 mei is om 20.00 de tweede uitvoering (in Vorden).
De toeschouwers zitten in rijen in een grote kring met enkele gangen ertussen. De spelers spelen in het midden en soms ook in de gangen tussen de toeschouwers.
De ervaring in andere gemeenten en gezelschappen leert dat het een indringende en vruchtbare manier is om in het Evangelie te stappen, zowel voor de acteurs als de bezoekers. Kortom: van harte aanbevolen.

Voor meer informatie en aanmeldingen kun je terecht bij ds. Tim Wiersum.

Dodenherdenking
datum en tijdstip 04-05-2024 om 19.30 uur