Lezer, effe een quiz. Hoe heet de broer van Petrus, eerste Paus van Rome?  Weet u het antwoord?  Dan bent u goed op weg want het is een van de letters van een woord wat ik bij u onder de aandacht wil brengen. Niet moeilijk, de broer van Petrus, dat weet iedereen.  Als het u toch ontschoten is (en ik ben ook niet goed in namen) geen paniek: u pakt de Bijbel en leest het begin van Matteüs hoofdstuk 10, – stond in de schriftlezing van afgelopen zondag. Letter twee: wat is de plaats waar Jacob een altaar oprichtte nadat hij gedroomd had van die ladder naar de hemel?  Het Hebreeuws betekent huis van God.  Te makkelijk, zegt u?  Nou deze dan, voor letter drie:  Hoe heet de nicht van Maria?  Nu, lezer, heb ik u te pakken. Weet u niet, hè?  Een kloe?  Nou vooruit: Maria sprak daar haar Magnificat – Mijn ziel maakt groot de Heer….  Lucas hoofdstuk... nee ik zeg het niet, het moet een beetje spannend blijven. We gaan door, misschien komt u er toch nog wel uit. Voor letter 4: Wie was de vader van Esau?  Nooit van Esau gehoord? Jawèèèèl – die behaarde broer van Jacob. Die, ja. Begint met de letter?  Maar nu een lastige, lezer:  de naam van de priester die de wet van Mozes voor de eerste keer voorlas aan het gehele volk, nadat het teruggekeerd was uit ballingschap, wat voor een enorme uitbarsting van tranen zorgde.  Tussen twee haakjes, dat godsdienst voor zoveel  emotie kan zorgen, lezer. En wij doen er zo makkelijk over!  Maar ik drijf af.  Terug naar de letters die u moet raden, ik heb er in totaal acht.  Wij komen bij letter 6 - een makkie, deze: de vader van Salomo; oftewel de echtgenoot van Michal; oftewel de harpist van Israël.  Nou, als u het nu nog niet weet!  Letter 7:  De koning die zei: “Mijn vader heeft u met geselen gekastijd, maar ik zal u kastijden met schorpioenen.” Niet zo vriendelijk, nee.  En hij verloor erdoor tien stammen van zijn twaalf. Heel dom. Kon hij dat maar overdoen. Maar nee, je kunt het vaak niet overdoen. Zo is het leven.  Maar wij zijn niet dom, want we weten het woord al.  Wat, u weet het niet?  Onleesbaar? Klopt: anagram! De achtste dan, om het helemaal te makkelijk te maken: de naam van de vrouw van Jacob, waarvoor hij zeven jaar moest werken om haar te mogen trouwen, “zeven jaren - en die waren in zijne ogen als enige dagen, omdat hij haar liefhad.” Mooi toch, de bijbel! U komt, hè, lezer?