Vanuit de Pastorie

Bezoek aan de kerk of de moskee onder protestanten als moslims niet afgenomen
Sinds 2012 is er geen daling in kerkbezoek geweest bij de protestanten en de moslims in ons land, zo meldt het CBS. Maar, lezer, dat is natuurlijk niet de statistiek die de media eind oktober onder uw aandacht bracht.  Alleen schokkend nieuws is nieuws!  En dus was het hoofdpunt deze:  Meer dan de helft Nederlanders niet religieus.  Of, wat uitgebreider:Voor het eerst rekent een meerderheid van de Nederlandse bevolking zich niet tot een religieuze groepering.”
Het schijnt dat er ook wel een lichte daling is geweest in kerkbezoek in ons land sinds 2012 – van 17% naar 16%.  Maar die is “geheel voor rekening van de katholieken,” aldus het CBS. Daar ben ik persoonlijk helemaal niet blij om.  Voor mij is er geen rivaliteit en is hun achteruitgang ook mijn achteruitgang.  Maar dat het aantal protestantse kerkgangers vijf jaar lang stabiel is gebleven in Nederland, dat is dan tenminste ook nog een statistiek die gememoreerd mag worden – zoals ik ook deed tijdens de dankdienst.
En dat moslims in ons land het net zo goed doen?  Stoort mij niet. Ik voel me enigszins ook met hen verwant. De kerk die ik vijf jaar in West-Afrika diende noemde God Allah. Allah is gewoon Arabisch voor God.  Moslims en Christenen delen het monotheïsme. Ze geloven in een Ander – God, Allah. We verschillen wat over hoe die God eruit ziet, maar dat is een tweede. (En binnen onze beide geloofsgemeenschappen verschillen we daar al over.) De eerste vraag is: wie gelooft er in die Ander? Is er een God?  Is er meer tussen hemel en aarde dan wat we met onze zintuigen kunnen bespeuren? En heeft het zin Hem te danken – voor de aarde en voedsel, bijvoorbeeld? Of voor de geboorte van een kind? Waar moet dank anders naartoe?