Vanuit de pastorie

Does anybody know what we are living for?  - Weet iemand de reden van ons bestaan?

Een tijdje terug zag ik in de bioscoop Bohemian Rhapsody, de met vier Oscars bekroonde film over de Britse rockband Queen. Daarin zingt Freddy Mercury, tegen het eind: Does anybody know what we are living for? - Weet iemand de reden van ons bestaan?

Die vraag wil ik wel  beantwoorden. Voor mezelf dan, want ik denk dat het antwoord voor iedereen verschillend zal zijn. Voor mij is het antwoord geïnspireerd door het tweede scheppingsverhaal. Daar lees ik dat de Here God de mens nam en hem zette in de hof van Eden “om dien te bouwen
en dien te bewaren” (Genesis 2:15). Wij zijn er dus in de eerste plaats om op deze mooie aarde te bouwen, als landbouwers, als stedebouwers, als opbouwers van bedrijven, en van kerken, en van gemeenschappen, dorpen en landen, voortbouwend op het verleden, bouwend aan de toekomst, met het oog op wat bewaard kan worden – alles wat goed is en dienstbaar aan de hele schepping.  De aarde is de hof van God. Wij zijn Zijn rentmeesters.  Ik geloof dat we ooit een keer rekenschap zullen afleggen van hoe we gebouwd hebben en wat we bewaard hebben, in Gods hof.

Voor mij is ten tweede het antwoord wat ik lees in psalm 146:   “Ziel, gij zijt geboren tot zingen
voor de Heer uw God.” Een hele belangrijke opdracht, vind ik! Meezingen, vooral op zondag, in
de lofzang van de engelen. Er is bouwen, en bewaren, maar er is ook waarderen, vieren en danken.  De kerk moet dat op een hele mooie manier doen.  En op een herkenbare.  Niet te lang, met ruimte voor bezinning, en mooie muziek.

Een derde reden is voor mij: genieten. We zijn hier om te werken en te dienen, elkaar te helpen en iets goeds op te bouwen, God te loven en te danken en te eren, de schepping te helpen bewaren, maar ook om gewoon te kunnen genieten van het leven. Er niet van genieten is een gemiste kans.  Waar geniet u het meeste van?  Vaak zijn het de kleine dingen...